I de seneste cirka ti år er tilflyttere blevet budt velkommen til Aabenraa Kommune med en speciel velkomstpakke. Business Aabenraa har ændret pakken til et kuponhæfte og har fået 22 nye virksomheder med.
Aabenraa: De skal føle sig velkommen, og de skal lære fra starten at handle lokalt.
Det har altid været baggrunden for den velkomstpakke, som Business Aabenraa har lavet i samarbejde med de lokale virksomheder og handelsstandsforeninger. Nu er ambitionerne for den specielle velkomst blevet højere, og de kommende tilflyttere kan se frem til at få et hæfte med en masse specielle tilbud kun til dem.
- Den har udviklet sig gennem alle årene, men i år har vi lavet meget opsøgende arbejde og hjulpet virksomhederne med at finde de helt rigtige tilbud til tilflytterne samt gået i dybden med, hvilken målgruppe vi har, forklarer projektleder på velkomstpakken, Trine Søgaard Knudsen, som er digital kommunikationskonsulent hos Business Aabenraa.
Hun har derfor været ude og tale med handelsstandsforeningerne i de tidligere centerbyer i Aabenraa Kommune samt gået efter de virksomheder, som hun mener skal være med til at byde tilflytterne velkommen til kommunen.
- Der er nogen, vi er gået benhårdt efter. F.eks. er Gazzværket og Kinorama dem, som sidder på oplevelserne, så de skal være med. Ud af de 67 tilbud er der også 22 nye, da vi har været mere opsøgende, fortæller hun.
-
- 67 virksomheder er med i velkomstpakken
- 22 er helt nye, heriblandt: Klokkeblomsten Padborg, Palle Padborg, Sønderjysk Skadedyrsbekæmpelse, Tinglev Vinduespolering, Farver og Gardiner Aabenraa, Gazzværket, Kinorama, Jacobs Boligcenter Rødekro, Aabenraa Kunsthandel, Naturmælk og Fotograferne i Tinglev.
- Velkomstpakken er et samarbejde mellem Aabenraa Erhvervsforening, Tinglev HHI, Kometbutikkerne Rødekro, Shop i City Aabenraa, Padborg Shopping og Aabenraa Kommune. Business Aabenraa er projektleder.
- Det nye i denne udgave af velkomstpakken er, at man kan rive tilbuddene ud af hæftet, hvor hele hæftet før skulle medbringes, da der skulle stemples i det.
- Der er trykt 2000 eksemplarer, og Business Aabenraa forventer at udlevere cirka 1400-1500 velkomstpakker i 2018/2019.
Ud og opleve lokalområdet
Trine Søgaard Knudsen har brugt meget tid på at tale med virksomhederne om, hvilke tilbud de skal have med i hæftet. For det handler ikke om bare at give noget væk gratis for at tiltrække tilflytterne.
- Hvad er et godt tilbud? Det har vi talt meget om. Det her er en unik mulighed for at få nye kunder, og tilbuddet skal være så godt, at de kommer og bruger kuponen fra hæftet, men de skal også få så god en oplevelse, at de kommer igen. Det her handler også, at vi skal have dem til at handle lokalt, siger projektlederen.
De tidligere velkomstpakker har været forskellige alt efter hvor man flyttede til i Aabenraa Kommune. Der har været lokaludgaver til de tidligere kommuner, men nu er der kun et hæfte med fokus på lokalområder. Samtidig er målgrupperne familier, som flytter hjem samt ældre og unge, som flytter i lejlighed, og det har betydet, at tilbuddene skulle køre under to overskrifter: En hjælpende hånd i den første tid samt to på tur.
- Det var faktisk vores praktikant, som sagde, at tilbuddene skal gælde for to, for der er ingen, som tager afsted alene. Og vi havde det sådan. "Hvorfor har vi ikke tænkt på det noget før?" Vi skal opfordre dem til at opleve deres lokalområde og vise dem, at de har valgt rigtigt ved at flytte hertil, siger Trine Søgaard Knudsen.
Velkomstpakken bliver løbende evalueret med tilbagemeldinger fra virksomheder, men i år er det også planen at lave en mere formel evaluering.